Wednesday, December 21, 2011

Kisah mama part 1

Salam
Hari nie tiba2 rasa nak kongsi dengan korang my experience bila first time jadi mama dulu.Bila tengok anak2 makin besar, saya rasa cepat masa berlalu.Anak pertama saya dulu lahir ceaser.Saya masuk hospital awal seminggu dari tarikh yang diberi oleh doktor.Hubby pulak takde sbb balik rumah MFIL.Mujur saya dah siap2 ambil cuti dan duduk rumah family.Sepatutnya esoknya saya check up.Tapi memang rezeki nak masuk hospital awal(walaupun sebenarnya doa biarlah lambat lagi).Time tu saya baru nak tidur,tiba2 saya rasa basah jer tilam saya.Bila tengok belakang...baju yang saya pakai basah dah.Fikir2 takkan saya kencing kot.Terus saya tanya dekat ibu saya...dia suruh saya pakai pad n tengok warna apa.Saya cakaplah kat pad tu warna pink.Ada macam darah sikit.Terus ibu suruh saya tukar baju n panggil uncle saya.Muka ibu relax jer...dah berpengalamanlah katakan.Saya pulak time tu...hmmm...tak rasa apa2 pun.Cuma saya rasa terkejut jer.Dah nak bersalin ker aku nie?Baju baby pulak kat rumah lagi satu(kami ada 2 rumah).Ibu nak tengok bukaan...tapi saya cakap tak yahlah ibu(malu sebenarnya)hehe.Then ibu call mak su saya...dan pukul 3 pg tu kami gerak ke Hospital Serdang.Sempat lagi tu singgah rumah yang lagi satu ambil baju2 baby.Maksu saya tanya angah sakit tak?Saya geleng jer sebab dalam fikiran saya time tu saya teringatkan suami kat kampung.Memang saya jenis apa2 mesti nak dia ada.Dia adalah kekuatan saya.So sampai jer hospital...nurse suruh daftar n masuk untuk check bukaan.Baru 2 cm time tu(sakit ooo time dia seluk tu).Tapi sebab air dah turun saya kena stay kat hospital jugak.Aduh...time nie baru saya rasa nak nangis.Saya tak pernah masuk hospital.Seumur hidup saya inilah kali pertama saya kn stay kat hospital.Nurse suruh saya tukar baju.Saya pulak tak boleh nak call suami sbb hp problem.Uncle saya cakap biarlah dulu...pagi nie dia balik kan.Nanti dia gelabah pulak.Nanti paklong gi tau dia yer.Then,lepas family saya balik..tinggallah saya sorang2 dalam bilik.Sementara tunggu bilik kat wad kosong...saya kena stay kat bilik berdekatan labour room nie.Dah lah dari saat saya masuk sampai ke masa saya diarah ke wad...saya asyik dengar suara orang jerit jer.Memang kecut perut time tu.Rasa nak lari balik rumah jer.Dah lah saya sorang2 dalam bilik tu.Lepas tu dalam pukul 8.00 pg baru ada sorang ibu nie masuk.Nampak macam bukan orang kita.Nak tegur takut dia tak faham saya cakap apa nanti.So saya senyum jer lah.Tiba2 baru jer dia duduk atas katil tu..dia cakap dia sakit.Dalam hati saya cakap..eh..dia boleh cakap melayulah.Then saya tanya dia..nak bersalin dah ker?Dia angguk jer.Saya cakap kat dia....tunggu jap yer..saya panggil nurse jap.Saya pun gi lah kat kaunter depan.Tapi takde sapa2.Agaknya diaorang pergi breakfast kot.Mujur time nak balik ke bilik tu terserempak dengan sorang nurse.Sya cakap kat dia kawan saya sakit.Lepas dia pun cakap kat saya...ibu jangan jalan laju2.Perlahan2 sikit.Pergi masuk bilik dulu.Saya pun gelak jer lah.Hm..ok2.Lepas tu tak lama kemudian...adalah 2 orang nurse datang.Dia check2 kawan saya tu..terus kata dia dah buka 8cm.Mak oooii...senangnya dia.Terus diorang pecahkan air ketuban dan tolak kawan baru saya ke labour room.Saya hanya boleh pandang dia dan cakap good luck!.Dia senyum dan cakap terima kasih.Hmm..saya kembali sorang dalam bilik.Time tu saya doa saya kuat nak tempuh apa akan datang.Saya cakap kat baby...kalau nak keluar tunggu papa datang dulu.Sbb saya memang rindu sangat dekat hubby saya.Saya cuba tidur tapi tak boleh.Nak baca buku tak bawa pulak.So saya baring dan pandang siling.Mulut nie hanya zikir dan baca doa yang saya ingat.

Ok...kita stop kat sini dulu...saya akan continue nanti...

1 ulasan:

Hajar Abu Hassan said...

nak buat kisah m.njang la nanti...heee

previous next home