Thursday, December 22, 2011

Kisah mama part 2

28.4.2009

Ok kita sambung lagi citer mama nie yer.Ada yang cakap nak tahu sampai habis.Amboi nampaknya kena sambung sampai part 9-10 kot baru habis.hehe.Hmm ok..xpe2 kita kongsi sama2 kalau ada story pasal nie yer.Orait sambung balik citer semalam, lepas jer kawan saya tu masuk labour room saya tinggal sorang2 dalam bilik.Lama juga sementara nak tunggu wad kosong.Ada yang tanya nape tak gi swasta.Senang sikit.Oklah...jawapan saya senang jer...saya memang tak plan nak gi swasta2 nie sbb yang paling utama KOS TINGGI.Akhir citer nanti saya gi tau kat korang bape kos saya duk hospital.Sure tanjat nyer.hehe.Ok balik pada citer(bape banyak baliklah=).Dekat pukul 12tgh adalah nurse yang comel nie bawakan makanan tuk lunch.Cer teka makan apa.......NASI AYAM!.Tapi nasi ayam kat hospital nie tak lah sedap macam kat kedai tu.Memandangkan perut nie dari pagi kosong(tak selera nak makan pun) saya pun makanlah.Time nie saya dah dapat jumpa hubby saya.Yeehaa...tapi tak peluk2 pun sbb malu.Dalam hati mmg nak peluk.^_^Dapat borak dengan dia pastu dia cakap sabarlah...dia tunggu sampai saya dapat bilik nanti.Kesian dia sbb sampai jer dr Kedah...terus gi hospital.Tengok dia lagi cuak dari saya.Hmm...saya tak ingat pukul berapa saya masuk wad...tapi tak lama lepas makan2 tu saya dengan 2 orang mummy lagi kenalah angkat barang2 sendiri naik ker tingkat 7.Tak silap saya wad 7F.No katil tak ingat lorh.Bilik dia ada 8 orang.Tapi selesa jer...at least saya ada kawan jugak.Lagipun tak rasa nak ambil bilik yang privasi sikit sbb saya takut nanti saya sorang2 jer dalam bilik tu.hehe.Kebetulan time tu dah waktu melawat.Bolehlah hubby masuk dan temankan saya.Borak macam2 dengan dia.Macam lama sangat tak jumpa.Yelah kitaorang tak pernah pisah lama2.Mana2 mesti berdua jer.Habis waktu melawat hubby still tunggu lagi.Tak taulah apa dia buat dekat luar tu selain dari solat.Bukannya ada bilik nak rehat.Memang hati nie sebak jer.Kalau hospital nie boleh benarkan suami temankan isteri kan senang.Tapi...yelahkan...nama pun hospital.Sure untuk orang2 sakit jer.Kalau dia open tuk semua...sure satu family nak temankan.Hari pertama saya di hospital takde apa2 sangat pun.Petang tu family datang melawat dan ibu saya suruh doa banyak2.Saya pun takde nak gi tau sapa2,sebab saya tak rasa sakit pun.Lepas jer habis watu melawat petang tu...itulah first time bermalam di hospital without orang2 yang saya kenal...tak silap saya bilik saya tu penuh.1 mummy cina nie dengan baby dia.Tapi bb dia kn juandis.Kena duk bawah lampu biru tu.Comel jer bb dia.Sebelah katil dia...mummy melayu yang macam saya jugak.Yang lain tu tak nampak tahu sangat sbb time tu diorang tutup dengan langsir(mungkin silau lampu).Saya pulak katil hujung sekali dekat dengan pintu.Senang nurse nampak.hehe.Mula2 saya ok jer.Dapatlah tidur.Tapi tiba2 pukul 12malam camtu saya rasa sakit.Saya panggil nurse..dan nurse tu datang check saya.Dia kata still 2 cm lagi.Tapi air saya dah kering.Dia pun tengok waktu saya masuk dari pagi tadi dah dekat 24jam.Dia suruh saya baring dan tenang.Saya baring dan baca doa.Then datang lagi sorang nurse n masukkan 1 ubat dalam punggung saya.Dia kata pergi poo poo dulu.Memang terus nak buang air besar pun.Dahlah toilet dekat bilik sebelah.Saya cepat2 gi dan....lega.haha.Perut rasa kosong.Tapi sakit ada lagi.Pastu saya gi balik ke katil.Time nie mmg tak boleh tahan dah.Saya cakap dekat kawan sebelah tolong bunyikan bell, sebab saya tak larat dah nak tekan bell.Yang saya ingat nurse call doktor n tanya labour room kosong tak?ada patient dah sakit nie.Then diaorang suruh saya call hubby n bawa baju baby sekali.Saya pun call hubby gi tau dah sakit n minta dia datang.Masa tu pukul 2pg kot.Lepas saya ready, nurse tolak saya dengan wheelchair ke Labour Room.Pelik time tu...saya tak rasa apa2.Hilang terus rasa sakit tadi sbb nervous punya pasal.Dalam lift nurse tu cakap...akak sabar yer,jap lagi kita sampai.Nanti bb sudah kuar..akak mesti hilang sakit(baca dalam loghat Tamil)^-^Sampai labour room, saya terus di bawa ke satu bilik nie.Tak lama lepas tu hubby pun sampai.Dalam hati saya syukur sebab dia ada,sbb saya belum minta maaf dengan dia lagi.2-3 orang doktor masuk dan ambil bacaan jantung baby.Semua geleng kepala sebab katanya bacaan tak cantik.Saya mula2 memang tak faham pun.Nak cantik apanya...bukan ada kaler2 pun.Hitam putih jer.Lepas tu dia tengok bukaan tuk kali terakhir..dan diorang bincang jap dekat luar.Saya memang dah sakit sangat.Besi katil tu nak tercabut saya pegang.Bilik yang sejuk tu rasa panas jer.Berpeluh2.Pastu doktor masuk dan cakap yang diorang terpaksa operate saya sbb:
1.Air dah kering 2.Lebih 24 jam 3.Baby makin lemah 4.Bukaan saya still 2cm jer.Masa tu..saya rasa nak nangis.Tapi tahan jugak.Doktor suruh hubby sign borang lepas terang dekat kami apa risiko2 yang boleh jadi.Dengan Nama Allah...saya redha kalau apa2 yang terjadi.Syahid adalah impian saya..tapi saya berdoa jugak kalau boleh biarlah saya dapat tengok muka anak saya nie dulu.Tak lama lepas tu saya di tolak ke dalam DEWAN BEDAH!.Tanpa apa2 baju saya hanya ditutupi dengan kain hijau yang tutup badan saya.Sejuk yang amat masa tu.Lepas nurse inject saya di belakang...saya terus xrasa apa2.Tapi saya tak boleh tidur atau lelapkan mata.Saya nampak apa yang diaorang buat dekat perut saya tu melalui imbasan cahaya di cermin atas kepala saya.Tiba-tiba doktor tekan sekali di bahagian dada sbb bb still diatas lagi.Lepas tu saya dengar yang dia cakap bb dah keluar.Suara dia halus menangis dan dengar dia menghisap jari tanda dia lapar.Doktor kata...ooo inilah bb yang tak sabar2 nak keluar tu yer...sampai mama kn bedah.Takpe budak bijak besar nanti nie.Saya disuruh tengok anak dan cium dia.Nak nangis tapi tak boleh.Tanya doktor pukul berapa dah...dia kata dah Subuh ibu.Saya minta doktor kasi anak pada suami dulu.Dia angguk jer.Tak lama lepas tu...saya tak ingat apa dah.Saya penat sangat.Saya tidur hampir 2 jam.Sedar2 bb dah ada dekat hujung kaki dan kami nak ditolak ke bilik.

0 ulasan:

previous next home