Monday, October 24, 2011

Drama vs Novel

Salam selasa semua!
Hari nie saya tak keluar lunch.Sudah 2 hari sebenarnya tak lunch.Bukan apa rasa kenyang lagi pas amik brfast tadi.Lagipun dapat save budget sikit.Semalam saya tak sihat sangat.Ntah kenapa pagi2 rasa sakit perut n pening kepala.Simptom2 yang ada tu mmg macam pregnantlah.Tapi tak mungkin kota sbb saya br pas 'bendera merah'.Budak2 kat ofis nie makin galaklah usik saya.Memang pantang betul kalau dapat tau saya tak sihat nie.Sabar ajerlah yer.Asal tak sihat kome ingat kakak kome nie pregnant.Oh!no..no..no.Tunggulah hero besar dulu.Tak larat lah nak jaga sampai 3 orang.Dua nie pun semputtttt!.hehe.Ok..ok..panjang betul mukadimahnya...dahlah lari dari tajuk.haha.Isk...suka hati saya lah wall saya.Nak baca silakan tak nak baca tinggalkan owkey!.Hurm..berbalik pada tajuk tadi...korang layan tak citer STANZA CINTA.,HANI atau KEIMANAN CINTA?Citer2 yang diadaptasi dr novel.Saya tak sempat nak tengok stanza...asyik lupa jer hari ahad tu kan.Yelah kalau dah hari ahad tu sure sibuk dengan baju2 nak gosok tuk gi keje.Barang2 princess n hero lagi.So mama nie mmg jarang tgk tv lah.(selalu pun hubby n princess jer duk dpn tv tu).So korang rasa drama mana yang best?Maksud saya yang sampai korang terbawa2 citer kat opis...dengan jiran2 sebelah rumah.Mak cik cleaner ker?hehe.Ada yang follow sampai habis tak?Kalau ada ending drama tu cam yang korang fikirkan atau sebaliknya?Kadang2 tu ada yang sanggup beli novel dulu dan habiskan untuk tahu ending citer.Tapi kalau ending tak sama macam mana yer.Apa korang rasa?Mesti frustkan?Macam sorang pembeli nie sampai call saya time drama KC habis tu.Siap marah2 saya tanya kenapa drama ngan novel tak sama?Aik...pelik gak orang nie.Buat apa tanya saya gi lah tanya script writer atau penerbit dia.For me lah kan kalau nak buat drama yang ada adaptasi atau karya dari sesebuah buku tu biarlah tulus...sama jalan citernya.Jangan diubah banyak sangat.Pembaca dan penonton adalah orang yang sama.Jadi mereka mengharapkan drama hidup itu sama dengan bacaan mereka.Kalau berbeza buat apa suruh beli kan?Ikhlas saya memang tak ikuti drama yang adaptasi2 nie selain dari TRILOGI CINTA keluaran Suhan Movie dulu.Sebab jalan citer dia mmg sama.Saya tengok citer tu saya dapat follow citer..sama macam saya baca.Rasa saya dapat kepuasan bila setiap dialog dan scene tu seperti dalam buku.Puas hati sangat2.So saya rasa penulis buku adalah penulis skrip itu sendiri.Sehebat dan sebaik mana pun seseorang penulis skrip tu...takkan sama dengan yang asal.Mungkin penulis buku tu takde kepandaian dalam membuat skrip tapi dia masih boleh berganding bahu atau diberi 'right' untuk mengolah citer dia ke bentuk visual.Kerja di bidang publishing dan production nie mmg memerlukan kesabaran yang tinggi.Kena marah tu mmg biasalah.Cuma saya akan rasa ralat kalau sebab ketidakpuasan hati kita terhadap sesuatu yang kita inginkan tu tak dapat.Kita lepaskan pada orang lain.Drama tetap drama.Mati atau hidup watak2 yang kita suka tu mmg bukan kawalan kita.Mana tau penerbit nak sambung lagi kan?Tapi...tak per pun.Biarlah citer itu sekali tu saja.Tak best rasanya kalau bersambung2 nie.Jadi meleret2 macam drama indon pulak.So...saya harap tulisan nie tak menyinggung sapa2.Maaf kalau ada yang terasa.Macam saya cakap tadi ini blog saya...kalau suka baca kalau tak tinggalkan.Ok buhbye!

0 ulasan:

previous next home