Thursday, October 20, 2011

Malangnya dia...

Hmm...hari nie baru ada kekuatan untuk tulis kat wall nie.Bukan apa saya sangat tersentuh bila tgk video seorang kanak-kanak 2 tahun dilanggar dan dibiarkan sebelum dibantu.Mula-mula tengok video tu seriusly saya teringat kat princess saya.Agaknya besar auni jer budak tu.Oh saya baru tahu nama dia Yue Yue(search di goggle tadi).Sebelum ni saya bukanlah ambil tahu sangat hal-hal diluar sana.Cukup kalau saya baca dan kemudian buat kesimpulan sendiri such as "hmm..kesian dia" atau "alala..napelah jadi camnie kat dia".Tapi kes Yue Yue nie saya memang tak boleh diam diri.Kebetulan time berita tu keluar hubby takde kat rumah sbb kena kursus 2 hari.So semalaman saya tidur dengan princess n hero jer.Malam tu memang saya peluk dua-duanya.Rasanya tak lena sangat saya tidur.Takde sebab lain pun...tapi asal nak lelapkan mata jer saya terbayang anak kecil tu.Saya nie bukan mak dia pun..tapi saya dapat rasa apa mummy dia rasa bila tgk anak dia jadi camtu.Ya Allah...saya tak pernah rasa sakit dilanggar...sakit bersalin pun saya masih kuat lagi.Tapi apalah daya kudrat seorang budak dilanggar macam tu.Remuk rasanya hati saya bila baca sebab pemandu tu teruskan melanggar budak tu.Bagi saya dimana-mana tempat pun tak perlu ada undang-undang macam tu.Reason dia kalau dia langgar dan budak tu mati dia hanya didenda jer.Denda dia dalam RM5K.Mungkin bagi dia tak banyak.Sebab tu dia tak kisah.Tapi kalau budak tu hidup..dia kena tanggung semua kos perubatan budak tu.Logik ker diorang buat undang-undang macam tu?Dan yang saya pelik lagi...hampir 18 orang yang lalu di sana tak pedulikan budak tu terbaring kesakitan dengan telinga,mulut berdarah.Siap ada yang kata tak nampak budak tu sebab kawasan di situ gelap.Hello...tak kan diorang tak dengat budak tu menangis.Mujurlah ada perempuan tua yang kerja dia hanya kutip kotak-kotak terbuang tolong budak itu.Jangka masa dia datang tolong tu tak tau lah saya.Mungkin kalau dia lambat lagi....budak tu dah mati kot.Allahuakbar!Dan sampai hari nie saya masih follow berita pasal Yue Yue.Saya harap dia akan sembuh.Tapi kalau dia sembuh...adakah dia akan ok seperti sedia kala?Saya harap rakyat kita tak seperti mereka di luar sana.Biar pemikiran kita canggih seiring dengan kemajuan negara kita.Pada parents di luar sana...sentiasa perhatikan anak-anak kita terutama di jalanraya.Peganglah tangan mereka seeratnya agar tidak terlepas sbb saya takut kalau kita terlepas nanti...itu jadi kali terakhir kita pegang tangan anak-anak kita.

Ya Allah...hambaMu ini memohon perlindungan dariMu dari segala mala petaka dan Kau lindungilah keluargaku...anak-anakku dari musibah!Amin...

permata hati saya yang sangat berharga

0 ulasan:

previous next home